Längta eller njuta?

För ett par dagar sedan skrev jag ett hyfsat långt inlägg om saker jag längtar efter och ser fram emot. Efter att jag publicerat det har det legat och gnagt något i bakhuvudet på mig. Det handlar om det där med att längta till framtiden eller njuta av nuet. Måste man verkligen välja?

Jag längtar till en massa saker, som det förra inlägget på detta tema visade. Betyder det att jag inte njuter av nuet? Eller att jag är inkapabel att njuta av det som finns här och nu?

Nej, det betyder det inte. Och nej, man måste inte välja. Det är utan tvekan möjligt att göra både och. Jag gör det hela tiden. Jag tycker om att ha saker att längta till, men det betyder verkligen inte att jag inte uppskattar mitt nu. Klart jag gör det! Varför skulle jag inte? Jag har ett skitbra nu! Men jag har också sjukt roliga saker att se fram emot – så varför skulle jag inte få längta också?

Lilla Gul som jag fick av en fin kollega idag. Så går det när det finns fler på jobbet som odlar tomater!

Det går att göra både och. Det betyder inte att det inte går att bara göra det ena. Jag tror att det finns mängder av människor som – tyvärr – bara går och längtar efter något annat. Jag anar också att det finns ett gäng personer som bara njuter av nuet och inte alls tänker på framtiden. För mig är inget av det ett alternativ. Jag vill, och behöver, få göra båda. Så länge det fungerar för mig planerar jag att fortsätta med det.

Ikväll tänker jag njuta av en ledig kväll. Denna vecka har rusat förbi. Så mycket att göra och så lite tid att hinna göra det på. Så ikväll tänker jag vara ledig. Titta på odlingsvideos på Youtube, typ. Det blir inte många knop, men det blir bra ändå. För mitt nu är lika bra som allt det jag längtar efter. Bara på ett lite annat sätt.

Trevlig fredag!

2 svar till “Längta eller njuta?”

  1. Precis som dig så både njuter jag just nu samtidigt som jag längtar till våren – och dessutom till sensommaren då vi hyrt ett hus en vecka på Österlen. Lite framtidsvisioner måste man ju ha, även om man numera inte vågar planera saker och ting flera år framåt! 🙂
    KRAM/Susie

    Gilla

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång