Recept: svartvinbärssaft i saftmaja (plus bonus!)

Omhändertagandet av helgens skörd är i full gång. Lite i taget blir det fixat. Ikväll är det multi-tasking i köket. Mer om det en annan dag när jag vet om det blev lyckat!

Något som jag vet att blev lyckat efter att ha provsmakat är saften som jag kokade i saftmajan i tisdags. Den blev inte sådär supersöt utan precis lagom. Det var också invigning av saftmajan. Jag är alltid lite feg när jag provar nya saker, men saftmajan är hittills en riktig hit!

Svartvinbärssaft i saftmaja – knappt 1 l

  • 1 kg svarta vinbär
  • 400 g strösocker
  • Lite natriumbensoat

Den understa behållaren i saftmajan ska ha en del vatten i sig. Häll bär och socker i korgen (dvs den översta behållaren). Rör eventuellt om lite. Sätt majan på spisen och slå på värmen. Tanken är att vattnet i botten ska koka och ånga saften ur bären ovanför. Tappa av med slangen efterhand, jag använde en stor kastrull att ta emot med. Häll tillbaka de första deciliterna för att blanda om sockret ordentligt. När all vätska är ångad ur bären och det inte längre kommer något ur slangen är det klart. Koka upp saften och ha i lite natriumbensoat för bättre hållbarhet. Tappa på väl rengjord och varm flaska.

Kvar i saftmajan fanns en massa ihopgojsat bärmos – redan sockrat. Det ville jag ju inte slänga. Så, därför kommer här ett bonusrecept: svartvinbärssylt!

Svartvinbärssylt – ca 1 liter

  • Gojset som blev kvar efter saften enligt receptet ovan
  • Syltsocker – ca 500 g
  • Lite natriumbensoat

Blanda bärgojs och syltsocker i en kastrull och låt sjuda upp under omrörning. Låt det sjuda i ca 10 minuter. Tillsätt lite natriumbensoat enligt instruktioner på förpackningen. Häll över i väl rengjorda och gärna varma burkar. Skruva på locket ordentligt och vänd burken upp och ner. Låt svalna.

Jag vet att det är mycket prat om att ta tillvara på skörd och många recept här just nu. Det är väl lite så det är såhär i skördetider. Dessutom tar detta upp en stor del av min tid och tankeverksamhet just nu – och då är det klart att det även syns här!

2 svar till “Recept: svartvinbärssaft i saftmaja (plus bonus!)”

  1. Det tog ett tag innan jag hittade var jag kunde kommentera ditt inlägg. Å andra sidan kanske jag inte ska göra det…jag gillar inte svarta vinbär i någon form! tycker att det smakar och luktar kattp… Men röda och vita är goda!
    KRAM/Susie

    Gilla

    1. Röda och vita vinbär är också fantastiska tycker jag! En liten dröm jag har är att ha en buske av varje färg – men då måste jag ha en riktig trädgård först haha!

      Gilla

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång