Långhelg i bilder

Tiden fullkomligt springer och så har det varit Kristi Himmelsfärd även detta år. Nu är det inte långt kvar till betygsättning och sommarlov!

Istället för att skriva en lång text om vår hyfsat produktiva långhelg tänkte jag berätta det mesta om den i bildform.

Torsdag – tomaterna på luftning och avhärdning. Jag tror det var denna kväll jag somnade i soffan och de fick stå ute för länge. En del av dem ser för hemska ut nu. Hoppas verkligen att de flesta går att rädda!

Återbrukade jordgubbsamplar knöts av min gubbe och mitt uppdrag var att plantera. Nu hänger de på plats utanför dörren! I bakgrunden vår nya vattentunna.

Fredag morgon – trädgårdskaffe i morgonrock!

Sådde morötter barfota…

…och fixade markörer till de olika grönkålssorterna som sedan åkte ut i bädden. De svarta stenarna hittade jag på Erikshjälpen för länge sedan.

Lördag – vi (mest min gubbe) rensade och donade i den blivande örtagården. Jag tycker det blir så himla bra! Större delen av eftermiddagen regnade bort. Vattentunnan är nu helt full!

Söndag – vi byggde kåltunnel. Förhoppningsvis ska den hålla skadedjur borta från vår kål!

Lök och kål i kålhuset. Den röda löken är också satt, men har inte visat sig än. Rutorna utan hö på är där jag sått morötter.

Det gror citronkärnor! Som synes satte jag två stycken i krukan på bilden. Dessutom har jag satt två till i en annan kruka och sju till i en tredje.

Annat som hänt under långhelgen utan att fastna på bild är att jag har rättat prov och börjat försöka sticka en tröja. Vi har plockat nässlor och gett oss på ett experiment med dem. Jag har vikt krukor av tidningspapper och planterat om squash och pumpor i dem.

Sammanfattningsvis har det varit en supermysig och välbehövlig långhelg. Mycket odling och trädgård har stått på menyn, tillsammans med återhämtning och mys. Förhoppningsvis är vi nu redo för en ny arbetsvecka! Jag hoppas din helg har varit minst lika trevlig som min. God kväll!

3 svar till “Långhelg i bilder”

  1. Så härligt ni verkar ha haft det! Själv håller jag på att rensa runt pallkragarna (8 st sektioner) vilket är ett mastodontjobb för en som har diskbråck. Desutom så växer ogräset in under skyddsmattan och in under pallkragarna, så det är ett tufft jobb. Nu har jag börjat med att bara ta en sektion i taget och har 4 kvar plus mellanbiten (4 mellanbit plus 4 till). Men…jag ska också roa mig med att ta ut alla mina dahlior och plantera i stora krukor. Det är ett riktigt kul och härligt jobb!! 🙂
    KRAM/ Susie
    KRAM/Susie

    Gilla

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång