Hej maj och lärdomar till nästa år

Första maj idag och nu känns det som att odlingssäsongen drar igång på allvar. Jag vet, den har varit igång ett tag, men det känns som att det varit försäsong, på något vis. Nu börjar det klia i fingrarna till att börja så och greja utomhus istället för att pyssla inomhus.

För en vecka sedan sådde jag squash (både zucchini och vintersquash) och melon inomhus. Säkert för tidigt som allting annat, men jag kan leva med det. Det har jag lärt mig till nästa år (hoppas jag) – ta det lugnt. Det hinner bli klart i tid ändå.

Tomaterna, till exempel. Jag sådde som bekant i två omgångar, i februari och mars. Februaritomaterna är lite väl stora nu för att vara hanterliga inomhus. Marstomaterna är mycket bättre i storlek, även om några av dem har dragit iväg lite väl också. Alltså, note to self – ta det lugnt med tomatsådden. Lugna sig!

Dagsfärsk bild av squash- och melonsådden! I mitten grönkål ‘Red Russian’ som har blivit lite hög och ranglig. Det är så roligt att se allt växa! Det är också så roligt att jag har möjlighet att odla så mycket mer i år än förra året.

En annan sak jag lärt mig till nästa år – att så i toarullar låter smart men är dumt. Det möglar direkt och luktar inte direkt hallon.

Jag har också börjat ta över fönstren utanför plantrummet så att jag får plats med allt. Paprika- och chiliplantorna har fått flytta ut, så att jag istället kan ha höga tomater under belysningen. Dessutom har nu alla omplanterade tagetesar fått flytta in i hyllan. Jag tror att jag räknade till 87 plantor tagetes, av åtta olika sorter.

Planen är att samplantera tagetes och tomater. Jag har läst att det ska vara bra mot ohyra. Dessutom tror jag att det blir vackert!

Nu längtar jag efter majvärme så att diverse plantor kan få komma ut. Den gula löken är ju redan satt, och den har börjat skjuta ut små gröna spröt. Det känns så underbart, nu är det snart högsäsong!

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång